Schindlers List & de kerken van Krakau

9 oktober 2019 - Krakau, Polen

Vandaag was onze eerste dag in een regenachtig Krakau. Aangezien we een appartement hebben is er geen ontbijt inclusief. Schuin tegenover ons appartement zit een supermarktje. We scoren hier dan ook een lekker ontbijtje en eten dit op de kamer op.

We starten de dag in de Fabriek van Oskar Schindler. Voor degene die Schindlers List wel eens gekeken heeft weet wat een bijzondere plek dit is. Oskar Schindler heeft in de 2e wereld oorlog zo'n 1100 joden gered door ze een baan te geven in zijn Potten en Pannen fabriek. Een bijzonder verhaal en als je zo voor de ingang van de fabriek staat besef je pas op wat voor een bijzondere plek je bent. Vanaf het appartement is het een klein half uurtje lopen. De wandeling gaat via 'de Ghetto' Ofterwel de Joodse wijk. Er staan veel synagogen en je ziet overal kenmerken van het jodendom. Deze hele wijk is tijdens de 2e wereld oorlog compleet ontruimt.

In de fabriek hebben we er voor gekozen zelf rond te lopen. Het was erg indrukwekkend. Er wordt veel verteld over de oorlog en wat voor impact dit had op de stad Krakau en de rest van Polen. We vonden het jammer dat er eigenlijk maar weinig te zien was van de fabriek. Het ging toch voornamelijk over het leven tijdens de 2e wereldoorlog. Wel werd het kantoor van Oskar Schindler laten zien en waren er potten en pannen opgeslagen die in deze fabriek zijn gemaakt.

We lopen terug richting het centrum van de stad en drinken onderweg nog even een kopje koffie en een bakkie thee. Na pratend over een zeer boeiend bezoek aan Oskar Schindlers Emaillefabriek.

We hadden ook een entreeticket voor de Oude Synagoge. Maar omdat het vandaag een Joodse feestdag is, is deze helaas gesloten.

Aangekomen in de stad is er ondertussen een gezellige markt opgebouwd met verschillende kraampjes. Super gezellig. We besluiten daarna even een hapje te gaan eten. Na zo'n drukke ochtend kregen we ondertussen wel wat trek!

Na het eten begon het helaas wat te miezeren dus we zijn weer op pad gegaan en hebben wat kerken bezocht. Enorme prachtige bouwwerken. De 1 is nog mooier dan de ander. In 1 kerk konden we ook naar de graftombes. Toch een beetje eng hoor.. Een kille kleine ruimte waar mensen begraven liggen. Iewl.. Maar wel heel interessant!

Na deze cultuurrijke dag gaan we terug naar ons appartement. Even lekker opfrissen voordat we gaan eten.

Op zoek naar een restaurant was nog best even een ding. Bijna overal zat het vol! Ook bij het geliefde Hard Rock Cafe was er geen tafel meer beschikbaar. We hopen dat we hier morgen wel een tafeltje kunnen scoren. Uiteindelijk hebben we heerlijk gegeten en zijn we weer op tijd terug gegaan naar ons appartement. We hebben nog even het Televizier gala gekeken want we waren wel erg benieuwd of Chateau Meiland er met de prijs van door ging... En ja hoor gewonnen! Super leuk.

Wij gaan hier lekker naar bed. Morgen een drukke bijzondere dag. We brengen een bezoek aan concentratiekamp Auschwitz.

Liefs Laura & Boy

1. Wilma van Asch:
    10 oktober 2019
    Wat een mooi verhaal. Auschwitz zal ook wel erg indrukwekkend zijn heb ik begrepen van onze buren